Kanarieöarna- Äntligen!

Det tog 4 dygn att ta sig till La Graciosa norr om Lanzarote, 550 sjömil. Väderprognosen var i princip korrekt och vi kom iväg med ganska god fart. Vi fick stötta med motorn under morgontimmarna första natten men annars seglade vi fint. Därefter kom vinden från olika håll, alltid svag. Vindmätaren slog kullerbyttor och det var jobbigt att försöka fylla seglen. Vi masade oss fram men dyningarna var åtminstone inte så besvärliga att det blev obekvämt.

20161101_121034

Jollen kan fungera som madrass också.

20161101_131144

Ett lungt hav.

Under överfarten lystes båten upp av mareld under nätterna. Det var helt magiskt att se hur det sprakade av grönvitt glitter från varje bogvåg. Stod man i aktern och tittade, sprutade det ut kaskader av ljus från badbryggan. Stjärnhimmelen glittrade ikapp med marelden. Vid ett tillfälle hade vi också besök av delfiner som simmade och hoppade i glittret. Annars så hade vi flera besök av flasknosdelfiner på dagarna. Första gången var det riktigt små delfiner, ca 25 individer som simmade kring båten. Senare på samma dag fick vi besök av gigantiska flasknosdelfiner. Vid ett tillfälle var det en blandning av flasknosdelfiner och fläckdelfiner. Det är lika roligt varje gång och man påminns om hur mycket som finns i vattnet som vi bara ser ytan på.

Vi skulle precis hugga in på tacos när vi fick lämna maten för delfinerna.

Vattnet är så klart att man kan se delfinerna ganska långt under vattnet.

Vi har också varit med om resans första green flash. Det var bara David som såg den men han bedyrar att den var ovanligt kraftig och klar. Jag har bara sett en green flash en gång tidigare så det var synd att missa det men Miranda och jag var helt upptagna av vår fripassagerare. Det var en liten fågel som otaliga gånger försökte landa på båten.

_mg_1066

Den var så liten. Det är svårt att förstå att de kan flyga över så stora avstånd.

Vi hade kommit ungefär halvvägs med 250 sjömil avverkade och lika mycket kvar samt ca 75 sjömil till Marockos kustremsa. Till slut lyckades fågeln landa på mantaget. Där satt den en stund innan den flög upp och efter ett tag lyckades landa igen, men nu på jollemotorn. Den gick runt ett tag och hoppade ner och satte sig under jollen som ligger på akterdäck under överfarterna. På morgonen var den borta. Den hade inte ätit av de godsaker som Miranda lagt ut åt den. Kanske behövde den bara vila ett litet tag, men vi var glada över besöket.

Under en av de vindstilla dagarna såg vi små svarta ”kottar” som flöt på vattnet. Vi trodde först att det var skräp men när de rörde sig såg vi att det var sköldpaddor som solade i vattenytan. När vi väl sett den första såg vi dem överallt. De var ca 35 cm stora i diameter över skalet. Man undrar över hur de lever när de ligger så långt ut och i så djup. De bara flöt med strömmen i det lugna vattnet.

Vattnet här ute är klarblått och 23 grader och ett par tusen meter djupt.

Nu har vi fått igång watermakern. Den ger ca 1 liter i minuten så om vi kör en timme så har vi 60 liter. Kapaciteten är ca 100 liter i timmen men vi kör lite lugnare med den. Vattnet smakar ingenting och det kändes lite märkligt att dricka det de första gångerna men nu tänker vi inte på det längre.

20161101_151447

Avsaltat vatten.

För att det ska fungera så behöver vi köra generatorn vilket gör att vi också kan ladda mobiler och datorer, värma vatten (vattenberedaren) samt använda micron. Just nu har vi bara solceller förutom motorn som energikälla och det räcker inte för att ladda allt som vi har med oss. En timme generator varannan dag ger ett extra tillskott.

Vi försökte att segla så mycket som möjligt i den svaga vinden men den sista dagen startade vi motorn i alla fall. När vi var ca 20 sjömil utanför La Graciosa var klockan runt åtta på torsdagskvällen och det var kolsvart. Man bör inte gå in i marinan på natten (den hade heller inte plats för oss) och det är alltid riskabelt att lägga till i mörker även om vi gjort det åtskilliga gånger på denna resa. Vi velade fram och tillbaka men enades till slut med att dreja bi tills solen skulle gå upp. Under natten ökade vinden till 20 m/s så det var ganska skumpigt därute. Vi var helt omgivna av blixtar. Hela himlen lystes upp av blixtarna som såg ut att vara ganska långt bort men ljusstarka. Vi höll vakt som vanligt fast nu vaktade David och jag var för sig och Aubry och Miranda tillsammans. Eftersom vi inte körde båten utan bara låg stilla och drev några sjömil under natten kunde vi pyssla med annat under vaktpassen. Miranda läser just nu Pride och prejudice av Jane Austin så hon var helt uppslukad av den och Aubry läser ju alltid så hon läste på sitt håll i sittbrunnen. Jag löste några suduku innan det blev för skumpigt och jag fick övergå till att lyssna på Bert Karlssons sommarprat.

AIS:en är guld värd. Alla kommersiella båtar, från stora tankers till små fiskebåtar har AIS vilket gör att vi kan se varandra. Här är det också vanligare med AIS än hemma. De flesta långseglare har AIS så det är sällan man ser en båt som inte syns på plottern under överfarter även om många båtar som seglar längs kusterna inte har någon.. Det gör det enklare på nattpassen då man kan se om korsande båtar gör kurskorrigeringar. De kan också se att vi är en segelbåt som till exempel seglar i 4,5 knop och då girar de oftast för oss. Vi har den också inställd på att varna 20 minuter innan en teoretisk kollision.

När solen gick upp seglade vi in till ankringsviken på La Graciosa som är ett naturreservat.

_mg_1201

Lanzarotes nordligaste spets.

För att ankra behövs tillstånd vilket vi inte hade skaffat. Det var bara några dagar kvar innan avfart från Lagos som vi förstod att det behövdes och då fick vi inte någon kontakt med dem via mail. Om man ska göra det rätt så bör man segla till Arricife först och klarera in och därefter segla tillbaka till La Graciosa. Tillståndet är gratis och man får det för 10 dagar men man måste göra det innan man seglar dit. Patrullbåtar ber ibland seglare att flytta på sig om man inte har tillstånd men vi tror att det inte är värre än så.

La Graciosa är en vulkanö precis som alla andra Kanarieöar. Det finns bara en vik, Fransesca som man får tillstånd att ankra i. Botten är sand och i vissa områden sandtäckta stenar på 6-7 meters djup. Vattnet är så klart att det är lätt att se botten. Viken lite mer västerut är ett fint snorkelområde. Bergsluttningen ner mot vattnet är ganska spektakulär.

_mg_1228

Först ett bad….

20161105_120155

..sen en promenad. Ankringsviken i bakgrunden.

Vi stannade ett par nätter och sedan gick vi vidare till Arrecife, Lanzarotes största stad. Hela vägen kustremsan ner, ca 25 sjömil, är vacker med vulkantoppar som avlöser varandra. Här kommer vi att stanna ett par dagar och försöka fixa ett och annat innan vi förhoppningsvis går vidare till Teneriffa.

6 tankar om “Kanarieöarna- Äntligen!

1. Underbar resa — så kul läsa. Vi började bli lite nervösa när ni inte synades på Marine Traffic även efter 5 dagar … men förstår jo varför.. Men vi har ögonen på Er ;-)…
    Ha nu en riktig trevlig vistelse – och vi ser fram emot att höra mer om när store överfarten blir. Men skönt att se att ni inte har samma press att segla på bestämd tidpunkt och därmed med risk för dårligt väder – som alla ARC seglare har…
    Fair Wind goda vänner!

• Hej,
      Ja överfarten närmar sig med stormsteg. Det blir något annat än de 4-5 dagar vi hittills klarat av. Men vi väntar på bra väder så gott det går.
      Ha det bra,
      Kramar från Oss😊

2. Hej
    Vad fint att ni har kommit ner till Kanarieöarna nu och att överfarten gick bra. Vilka supersöta ”kottar” ni såg flyta omkring. Snorkling, bad och varma vatten gör en smått avundsjuk. I morse var det dags för första snöskottningen. Försöker tänka att det är vackert, ljust och fint med snö. Och visst är det kul att åka skidor, men 8 november ….. Känns långt till sommaren.
    Ha det superfint runt K-öarna
    Kristina

3. Hej. Åh så fina delfiner! Skön överfart ni verkar haft. Och dreja bi i 20m/s och sitta i sittbrunnen och läsa, det låter coolt 😉 Har varit på ön och lagt upp båten. Det var skönt, för idag ramlade det ner 40cm snö, innerstadsbussarna inställda, Norrtäljetrafiken likaså, totalkaos. Men det är väldigt vackert, även inne i stan. 🙂 Skulle vilja ut och åka skidor men det får vänta för imorgon reser jag till Barcelona. Ska spela lite tango. Också rätt trevligt. Kram till er alla! Annica

• Spela i Barcelona, det var inte dåligt🎶Hoppas du får tillfälle att dansa också.
      Snön känns avlägsen men vi hoppas att det inte blir några personskador i trafiken. Norrtälje är ju vana med snökanoner.